ابزارهایی با تکنولوژی پیشرفته برای مدیریت دیابت

بیش از 8000 برنامه ی نرم افزاری گوناگون از برنامه های ردیابی کالری تا نرم افزارهای مرتبط با اندازه گیری قند خون در بازار وجود دارند که به شما در مدیریت جنبه های مختلف بیماری دیابت کمک می کنند.در اینجا به شما می آموزیم چگونه تکنولوژی مناسبی را که به شما در مدیریت بیماری دیابت کمک می کند انتخاب کنید .

اگر برای مدیریت دیابت خود نیاز به کمک دارید نرم افزارهای گوناگونی برای موارد مختلف وجود دارند .

در بازنگری 16 کارآزمایی بالینی که در آنها از نرم افزارهای مرتبط با دیابت استفاده شده بود مشخص گردید افرادی که از ابزارهای مدیریت دیابت بروی کامپیوتر یا گوشی های هوشمند بهره می برند در کنترل قند خون خود موفق ترند. در جستجوی نرم افزارهای مرتبط با مدیریت دیابت بیش از 1000 نرم افزار با توجه به نوع گوشی هوشمند یا تبلتی که استفاده می کنید، یافت می شود . تشخیص بهترین ابزار یا نرم افزار کنترل دیابت که بتواند شما را در رسیدن به اهدافتان کمک کند می تواند یک چالش بزرگ باشد .

Kimberly Morrisمی گوید : بنظر من appsیا نرم افزارهای کاربردی به 3 گروه اصلی طبقه بندی می شوند این طبقه بندی یا مرتبط به غذا و رژیم غذایی است یا به قند خون و یا مرتبط با مدیریت داروهایی است که فرد استفاده می کند.

بسیاری از مردم قلم و کاغذ قدیمی را بر استفاده از تکنولوژیهای جدید ترجیح می دهند اما وجود این ابزارهای پیشرفته تمایل زیادی در افراد دیابتی برای استفاده از آن ایجاد کرده است. علیرغم اینکه برخی از افراد نگران طولانی بودن مراحل یادگیری کار با برنامه هستند اما نهایتاٌ به این نتیجه می رسند که استفاده از این برنامه ها به صرفه جویی در وقت و انرژی آنها کمک می کند .

علاوه بر این اطلاعاتی که در این نرم افزارها )Apps) وجود دارد می تواند به گروه پزشکی شما در کنترل بهتر بیماریتان کمک کند .

انتخاب یک اپ دیابت

مهمترین قدم برای انتخاب یک نرم افزار اینست که شما بدانید در کدام بخش از مدیریت بیماری خود نیاز به کمک دارید، برای این کار به نکات زیر دقت کنید :

·        بروی یکی از نگرانی های خود تمرکز کنید :اگر بزرگترین چالش شما بررسی مقدار کالری مصرفی است، بدنبال یافتن یک Food appباشید که غالبا دارای پایگاه داده های بسیار بزرگی از کالری مواد غذایی می باشد . این برنامه بخصوص زمانیکه در خارج از خانه غذا می خورید بسیار مفید است. اگر نیاز به ابزار اختصاصی تری دارید نظیر برنامه ای که از نتایج قند خون شما نمودار رسم کند یا تعداد قدم هایتان را در روز شمارش کند، بدنبال یافتن چنین اپهایی باشید. پس اولین قدم تعیین بخشی از مدیریت دیابت شما است که بیشترین چالش را برای شما بوجود آورده است و در مورد آن نگران هستید و قدم بعدی یافتن نرم افزار کاربردی مناسب است. هنگامیکه یکی از نگرانی هایتان با استفاده از نرم افزار مناسب حل شد برای نگرانی دیگر اقدام کنید .

·        توجه به نقدها یا تمجیدات سایر استفاده کنندگان :اگر برای شما انتخاب بین دو ابزار مشکل است بهتر است نقدهای استفاده کنندگان را در مورد آن مطالعه کنید. غالباٌ سایر استفاده کنندگان توصیه ها یا نقدهایی در مورد استفاده از آن نرم افزار نوشته اند که به شما در انتخاب نوعی که کارآیی بیشتری دارد، کمک می کند .

·        از یک برنامه ی آزمایشی رایگان استفاده کنید :اگر از یک برنامه ی آزمایشی رایگان که غالباٌ تولید کنندگان در اختیار مشتریها قرار می دهند، استفاده کنید می توانید از نحوه ی عملکرد آن آگاه شده و در صورتیکه مناسب وضعیت شما نباشد پول خود را هدر ندهید. معمولاٌ برنامه های آزمایشی برای مدت یکماه بصورت رایگان در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرند .

·        امکان ارتباط با سایر گروه ها را چک کنید :برخی از نرم افزارها این امکان را فراهم می کنند که شما بتوانید با سایر گروهها در ارتباط بوده و اطلاعات خود را با آنها شریک شوید. به این ترتیب می توانید از وضعیت سایر افرادی که از آن نرم افزار استفاده می کنند، آگاه شوید. می توانید از آنها بیاموزید که چگونه برنامه ها را کنترل کرده و اطلاعات شخصی خود را مدیریت کنید. می توانید یک شبکه ی حمایتی تشکیل دهید که تا جائیکه شما بخواهید با آنها در ارتباط بوده و همدیگر را حمایت کنید .

·        از آموزگار دیابت خود کمک بخواهید:  آموزگاران دیابت به بیماران استفاده از ابزارهای با تکنولوژی پیشرفته وهوشمند را پیشنهاد می دهند اگر تاکنون دراین مورد با شما مشورت نکرده اند، بهتر است درمورد  استفاده از این ابزارها از آنها راهنمایی بخواهید.

گزینه هایی برای مدیریت دیابت

 در اینجا ابزارهایی را برای مدیریت دیابت به شما معرفی می کنیم:

-         ابزارهایی برای کنترل قندخون:اپ های دیابت که درحال حاضر با پمپ های انسولین، سیستم های سنجش مداوم گلوکز و گلوکومترها کار می کنند با ردیابی اطلاعات، رسم نمودار و فرستادن اطلاعات به اعضاء گروه مراقبین دیابت به شما در مدیریت دیابت کمک می کنند. برای مثال Telcare glucose meterدارای نرم افزار the Diabetes Pal appاست که نتایج مقدار قند خون و اطلاعات A1Cشما را به اطلاعاتی مفیدتر تبدیل می کند.

-         نرم افزارهایی در مورد غذا و رژیم غذایی دیابتی: افراد مبتلا به دیابت غالباً نیاز به تغییر روش تغذیه ای خود از طریق شمارش کربوهیدرات ها و مراقبت از مصرف کالری دارند. نرم افزارهایی مانند Glucose Buddy،dlife،MyFitnessPal،MyNetDiaryو CalorieKingبرای شروع مناسبند. تمام این نرم افزارها دارای پایگاه داده های بزرگی هستند و بسیاری از آنها شامل مولفه های اجتماعی نیز می باشند. بسیاری از بیماران استفاده از این نرم افزارها را بسیار آسان توصیف می کنند. بهره وری این نرم افزارها بستگی به دقت در وارد کردن سهم غذایی که می خورید، دارد. یک متخصص تغذیه یا یک آموزگار دیابت می تواند به شما در درک بهتر سهم هر غذا ( وعده ی سروینگ) به منظور استفاده از این نرم افزارها و بدست آوردن نتایج صحیح کمک کند.

-         نرم افزارهایی برای مدیریت مصرف دارو:ابزارهایی دربازار وجود دارد که به شما در یافتن داروهای ارزانتر کمک می کند یا به شما زمان مصرف داروها یا زمان گرفتن نسخه ی مجدد را اعلام می کند.MedSimpleو MedCoachاز جمله ی این اپ ها هستند.

-         اپ های انسولین و گلوکز:اگر شما احتیاج دارید بدانید واکنش بدنتان به مقدار قند خونتان چگونه است یا بخواهید دوز انسولین بیسال یا بلوس را محاسبه کنید می توانید از RapidCalcاستفاده کنید، این نرم افزار نمودار مقدار قند خون شما را رسم و به شما توصیه هایی درمورد مدیریت بهتر قند خونتان ارائه می دهد.

-         اپ های تناسب اندام:اگر هدف شما داشتن فعالیت بیشتر است شما باید از اپی استفاده کنید که میزان فعالیت شما را ردیابی کرده و به شما اجازه می دهد که از مقدار فعالیت روزانه ی خود مطلع شوید. این اپ ها وزن شما را کنترل کرده و به شما مقدار مورد نیاز فعالیت بدنی را توصیه می کنند.

-          نرم افزارهایی برای هماهنگی در مراقبت:ابزار MyCareConnectیکی از نرم افزارهای بسیار مفید برای فرستادن اطلاعات بیماران به مراقبین سلامت و پزشک آنها است. این نرم افزار می تواند مراقبت های مورد نیاز را بخصوص در حالت اورژانس هماهنگ کند. شما و گروه مراقبین سلامتتان می توانید برای دسترسی افراد به اطلاعات مورد نظر کنترل داشته باشید.

با توجه به پیشرفتهای زیادی که در زمینه ی تولید نرم افزارها و اپ های کاربردی هر روز صورت می گیرد، شما می توانید برای مدیریت بهتر دیابت خود به جستجوی اپ های دیگر موجود در بازار بپردازید.

منبع :

www.everydayhealth.com/health-report/managing-type-2-diabetes-every-day/high-tech-tools-for-diabetes-

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا